Dag 4: Kat-en-muis spel

21 - 10 - 2015

Door Melvin de Wildt en Bas Caron

Gezamenlijk vertrek vanuit Alice Springs

Vanmorgen stond bij iedereen de wekker zowaar een halfuur later. De reden hiervoor is dat we deze ochtend niet statisch te hoeven laden. Om 3 uur vannacht was de batterij volledig opgeladen voor de komende 1500 kilometer. Ondanks dat ik geen nachtwacht had, wist ik toch dat om 3 uur de auto werd ingepakt. Dat komt omdat het slapen zonder buitentent ook risico’s met zich mee brengt. Tussen de bergen van Alice Springs was het gaan regenen. Vanuit onze tent werd er direct gereageerd door de buitentent snel over de binnentent te gooien. Mensen in andere tenten hoopte dat het bij een paar druppeltjes bleef. Gelukkig voor hen was dat ook het geval.

Soepele start

Zoals aangegeven startten alle cruiser teams vandaag vanaf hetzelfde punt in Alice Springs. Kogakuin is gisteren als eerste aangekomen en mocht ook als eerste starten. Wij startten met ons zonnetje 1 minuut daarachter. Voordat we vertrokken was er nog wel wat chaos in de strategieauto. Zo was er gisterenavond niet meer getankt, is er niet voor lunch gezorgd, viel een beeldscherm nog weg, een laptop die uit viel en de route om het vertrekpunt te verlaten werd op het laatste moment gewijzigd. Al met al niet vlekkeloos dus.

Snelheidsmonster Kogakuin

We rijden Alice Springs uit in het kielzog van Kogakuin. Zodra zij de stad uit zijn, verhogen zij direct de snelheid naar 96 km/uur! Een snelheid die voor Lux vandaag niet te halen valt met de hoeveelheid tegenwind. Menig teamlid schoot in de stress, maar ons strategieteam hield het hoofd koel door de snelheid van hun berekeningen strikt aan te houden. Later gaven ze toe dat er toch wel enige paniek ontstond, maar op ons kwamen ze erg koel over. De snelheid die zij berekenden was aan het begin van vandaag 73 km/uur.

Bochum meldt zich

Terwijl het Japanse team er vandoor scheurt, horen we Duitse stemmen via de CB radio. Waar zij tot aan Alice Springs 2 uur achter ons eindigden, gingen ze ons nu na een uur inhalen. Gaat er dan toch iets mis? De teamleden die bij de lichtsnelheid van de Japanners nog niet in de stress schoten was het moment nu aangebroken om dat wel te doen.

De weersverwachtingen waren ’s ochtends redelijk goed, maar naarmate de dag vorderde bleek er geen wolkje aan de lucht. Er was echter wel een harde tegenwind van zo’n 13 – 25 km/u waardoor we minder hard konden rijden dan afgelopen dagen. Door de mindere bewolking konden we de snelheid gestaag opvoeren, we versnelden naar 78 km/u. Niet veel later pasten de Duitsers hun snelheid naar beneden aan. Het kan zijn dat hun strategie faalde. Ikzelf heb een donkerbruin vermoeden dat zij wilden voelen hoe het is om zo’n mooie auto als Lux in te halen. Dit was waarschijnlijk ook de enige kans om vóór ons te rijden tijdens de Challenge, aangezien we constant harder rijden dan Bochum. Met hun achterstand is het behalen van de eerste plaats zeer gering. We hadden onze Duitse collega’s voor de control stop al weer ingehaald.

Inhaalslag

Naast de beste strategie voor Lux, wordt ook constant bijgehouden waar de concurrentie zich bevindt. In de middag was er iets opvallends te zien. Daar waar Kogakuin de gehele ochtend nog op ons uit liep, was hun snelheid in de loop van de middag plots drastisch gedaald. We vermoeden dat ze stil hebben gestaan. Toen we zeker wisten dat hun snelheid gemiddeld maar zo’n 40 km/uur was, werd er toch wel even gejuicht in de strategie auto. We pakken ze. De stress van het begin van de dag over hun hoge snelheid, veranderde in een lichte euforie. Onze strategie jongens trekken met hun solide voorspelling aan het langste eind, zo lijkt. Het was helemaal gaaf toen we van Sweep, onze voorste auto in het konvooi, hoorden dat ze Kogakuin in het vizier hadden. Ik zat op het puntje van mijn stoel en met mijn oor op de CB radio. We zijn dus écht zo dichtbij! Om veilig in te halen, schakelt Sweep naar het communicatiekanaal van de Japanners. Toen vervolgens 3 auto’s van ons Kogakuin hadden ingehaald brak er blinde paniek uit. We verstonden er weinig van, maar in paniek waren ze zeker.

Terwijl wij met een gemiddelde snelheid van 80 km/uur over de Stuart Highway reden, kachelde Kogakuin maar met 70 km/uur voor ons uit. De voorsprong werd dus snel kleiner. Later hoorden we dat ze waarschijnlijk maar maximaal 70 mogen rijden vanwege veiligheidsredenen. We constateerden zelf al dat hun auto bij hoge snelheid erg instabiel is met harde windstoten. Het kwam een aantal keren voor dat de auto deels op de andere weghelft belandde, in tegenstelling tot Stella Lux, die zeer solide op de Australische weg ligt.

De 40 minuten achterstand is aan het einde van de dag terug gegaan naar 5 minuten. Qua strategie was vandaag echt een top dag, het was de eerste keer dat de strategen zich op sommige momenten verveelden. Hun voorspelling klopte namelijk precies! Zo konden we gestaag op 80 km/uur door blijven rijden.

Slapen met ons eigen team

Om 17:00 uur moet je binnen 10 minuten stoppen langs de kant van de weg om je kamp op te bouwen en om statisch te laden. De Japanners deden dit stipt om 5 uur, maar ons scout voertuig had 8 minuten verderop een perfecte locatie gespot. Na 5 minuten reden we de Japanners vrolijk voorbij, om vervolgens 3 minuten later Lux te positioneren voor het statisch laden en ons kamp op te bouwen. De Japanners lachten als een boer met kiespijn toen wij voorbij kwamen rijden. Waar we de afgelopen 2 dagen naast de Japanners hebben gekampeerd, slapen we er vanavond voor. Awesome 😀

Tussenstand

We gaan natuurlijk nog niet slapen voordat we hebben uitgerekend hoe er ten opzichte van de Japanners er nu voor staan. Kijkend naar de snelheid en personenkilometers hebben de mannen uit Japan een totaalscore van 72,50. De score die wij daartegenover zetten is 72,77. Zoals elke dag nog altijd enorm dicht bij elkaar. We zullen daarom enorm scherp moeten blijven om de wedstrijd positief af te sluiten.

P.S. Benieuwd hoe wij een VR video maken? Zo dus!