Sollicitatie

Solar Team Eindhoven is recruiting

Solar Team Eindhoven is op zoek naar talenten voor het nieuwe team! Wil jij direct een bijdrage leveren aan duurzame mobiliteit en ben jij niet bang om je handen uit de mouwen te steken? Samen met een team van andere gemotiveerde studenten bouw jij de auto van de toekomst, om deze vervolgens op de proef te stellen tijdens het wereldkampioenschap voor zonneauto’s; de World Solar Challenge. Wil jij meer weten over de verschillende rollen binnen het team of heb je nog andere vragen? Scroll dan snel verder, mail ons op [email protected] of laat je contactgegevens hieronder achter.

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Kom een kijkje nemen bij Stella Vie

Twijfels of wil je meer weten over een jaar bij Solar Team? Kom dan op dinsdag 6 februari of donderdag 8 februari tijdens de lunchpauze bij ons langs in de markthal voor een praatje en een kijkje bij Stella Vie!

Vacatures

Een zonneauto bouw je natuurlijk niet zomaar, om de volgende generatie Stella net zo succesvol te laten zijn zoeken wij een divers team gemotiveerde studenten. Zo zoeken wij studenten die het Solar Team op rolletjes willen laten lopen met een organiserende rol. Ook op het gebied van werktuigbouwkunde, software, design en elektrotechniek is er veel te doen en zoeken wij handige studenten! Ben jij niet bang om je handen vies te maken en zoek jij een uitdaging naast je studie? Dan is een plek bij Solar Team Eindhoven iets voor jou!

Analyse van een model

Aerodynamica

Het ultieme geheim van een zonneauto? Dat is natuurlijk de enorm lage luchtweerstand. Onze auto heeft een lagere luchtweerstand dan bijvoorbeeld baanwielrenners! In de eerste 3 maanden van het project wordt de zogeheten shell van de auto ontworpen. Dit is een proces waarbij wordt gekeken naar de aantrekkelijkheid  van de auto en een zo laag mogelijke luchtweerstand. Het aerodynamica team bestaat uit CAD-tekenaars en een iemand die verantwoordelijk is voor het doorrekenen van de CAD modellen in een FEM programma. Iedere auto zal doorgerekend worden en de resultaten zullen direct geanalyseerd worden. Waar laat de lucht los van de auto, welk stukje van Stella moeten we naar binnen of naar buiten trekken? Dit zijn typische vragen die je zal beantwoorden.

Chassis engineer

Om de wereldtitel te verdedigen is een lichtgewicht auto natuurlijk heilig. De grootste bijdrage van het totale gewicht van een zonneauto komt van het chassis. Als chassis engineer ben je verantwoordelijk voor het ontwerp en de productie van de carbon-monocoque. Het jaar begint met vooronderzoek naar onder andere theorie over composietmaterialen, constructieprincipes en simulatiemethodes. Zodra de buitenvorm van de auto definitief is worden de constructieve delen van het chassis ingetekend en wordt het volledige chassis doorgerekend en geoptimaliseerd op basis van de daarvoor opgestelde eisen. Denk hierbij aan het weerstaan van impact-belastingen in geval van een crash, of het op kleinere schaal doorrekenen van bijvoorbeeld een gordelpunt. Daarna worden de mallen getekend en begint de productiefase waarin je zelf daadwerkelijk het chassis gaat bouwen. Tijdens het hele project ben je als chassis engineer ook in nauw contact met een aantal partners die je helpen met het behalen van het doel: de beste zonneauto van de wereld bouwen.

Assemblage carbon monocoque photo: TU Eindhoven / Bart van Overbeeke

Vehicle dynamics in een oogopslag

Vehicle Dynamics

Vehicle dynamics is het stuk wat een zonneauto echt een auto maakt. Onder vehicle dynamics vallen de modules remmen, stuur systeem, wielophanging en wielen. Als vehicle dynamics engineer ben je hier dan ook hoofdverantwoordelijke voor. In de eerste 3 tot 4 maanden leer je alles over de zonneauto specifieke voertuigdynamica. De uitdagingen die je o.a. tegen gaat komen zijn: Hoe zorg ik voor een energie efficiënt, lichtgewicht design met een relatief kleine packaging zonder dat dit ten koste gaat van een goede voertuigdynamica. Vervolgens start de designfase. Tijdens deze periode leer je veel over lichtgewicht en betrouwbaar construeren, productie technieken en zal je veel werken met CAD en CAE programma’s. Na deze periode ga je de assemblage en test fase in. Hier wordt een beroep gedaan op je praktische skills, het vermogen om oplossingsgericht te denken en je stressbestendigheid. Tot slot ga je naar Lelystad om de auto te keuren voor een kenteken en naar Australië om daar de wereldtitel te verdedigen!

Strategie

Wil jij het team tijdens de World Solar Challenge aan de overwinning helpen met jouw analytische inzicht? Dan is dit wellicht een mooie kans voor jou! Tijdens de World Solar Challenge is het strategie team verantwoordelijk voor het exact leegrijden van de batterij. Om ervoor te zorgen dat er zo weinig mogelijk energie wordt gebruikt om de eindstreep te halen wordt het weer continue in de gaten gehouden. Hiervoor worden complexe modellen geschreven die data van allerlei supercomputers verwerken tot een uiteindelijke strategie. Vind je het leuk om te modelleren en ben je niet bang om de belangrijkste beslissingen tijdens de challenge zelf te maken, solliciteer dan op deze functie!

Een eigen weersvoorspelling maken op basis van verschillende bronnen. photo: TU Eindhoven / Bart van Overbeeke

Vormgeven is proberen, proberen, proberen.

Ontwerper

Met als doel te laten zien dat een familie auto op zonne-energie niet alleen haalbaar, maar ook aantrekkelijk kan zijn. Is het belangrijk dat de auto niet alleen efficiënt en praktisch is, maar ook mooi en gebruiksvriendelijk, hiervoor zijn ontwerpers onmisbaar. Als ontwerper werk je samen met alle disciplines om ervoor te zorgen dat alles niet alleen technisch op elkaar aansluit, maar dat er ook een rode draad is in het ontwerp van de losse onderdelen, van buitenkant tot lichtschakelaar, het moet een coherent geheel vormen om echt een auto te zijn.

Als ontwerper in Solar Team Eindhoven krijg je de kans je ideeën verder te ontwikkelen dan je hebt durven hopen. Al tijdens de conceptualisatie stem je veel af met de engineers, vervolgens is het tijdens de ontwikkeling jouw taak om er enerzijds voor te zorgen dat concepten uitvoerbaar worden, maar dat tegelijkertijd in de uitvoering het originele concept niet verloren gaat. Je moet dus een echte teamplayer zijn, die zowel conceptueel als technisch zijn mannetje (of vrouwtje) kan staan.

Drive train

Een zonneauto moet natuurlijk kunnen rijden en het liefst gebeurt dat zo efficient mogelijk. Als drive train engineer ben jij verantwoordelijk voor het ontwerp en de implementatie van het motorsysteem in de nieuwste Stella. Je werkt samen met je collega’s van Vehicle Dynamics om de motoren zo klein, ligt en feilloos mogelijk te integreren in de auto. Met je collega’s van Software zorg je dat de aansturing van de motoren perfect verloopt. Samen met oud teamleden onderzoek je de mogelijkheden van een nieuwe motor- en inverter-techniek om de nieuwe Stella nog efficiënter te maken.

Na de ontwerp en implementatie fase test je jouw systeem uitvoerig en werk je samen met partners om de auto te laten voldoen aan de EMC eisen.

Electromagnetic compatibility test van het motorsysteem

photo: TU Eindhoven / Bart van Overbeeke

Photovoltaics

Het mooiste aan de zonneauto is natuurlijk het zonnepaneel! Als chef zonnepaneel analyseer je samen met de aerodynamici welke type zonnecellen en configuratie de grootste winstkansen geven bij de World Solar Challenge. Daarnaast onderzoek en ontwikkel je het maximum power point tracking  systeem zodat de auto ten alle tijde maximaal gebruik maakt van de zon.

Powertrain

Zonder een compleet energie opslag en distributie systeem kan de zonneauto geen gebruik maken van de zonne-energie! Jij zoekt uit welke batterijtechnologie het meest geschikt is voor de nieuwe Stella, hoe je zo efficient mogelijk de energie naar de verschillende componenten van de auto krijgt. Verder denk je na over innovatieve methodes om de auto op te laden en gebruik te maken van de energie die deze auto opwekt. Jouw innovaties demonstreren wat een toekomst met zonneauto’s te bieden heeft op het gebied van smart-grids en decentrale energieopwekking.

Testen van high voltage naar low voltage conversie

photo: TU Eindhoven / Bart van Overbeeke

Printplaat ontwerper

Als printplaat ontwerper ontwikkel jij de elektronica die ervoor zorgt dat de auto kan rijden. De eerste paar maanden van het jaar ontwikkel jij de printplaten. Je werkt veel met je collega’s van elektro en software samen om details over de implementatie af te stemmen. Een goede printplaat is er eentje die aan alle eisen voldoet die je van tevoren gesteld hebt en die makkelijk door je collega’s van software te programmeren is. Na deze fase worden de printplaten geproduceerd en ga jij deze testen. Dit is het moment dat de software op de printplaten gezet wordt en je samen ziet dat het werkt, en dat is een geweldig moment.

Autonoom rijden

Volgens alle grote autofabrikanten rijdt de auto van de toekomst zelfstandig van A naar B. Maar wat bij deze auto’s nog mist is dat ze niet volledig autonoom zijn, ze zijn namelijk afhankelijk van fossiele brandstoffen of het elektriciteitsnet om rond te kunnen rijden. Solar Team Eindhoven heeft als visie dat er over 20 jaar volledig autonome zonneauto’s rondrijden, zonneauto’s die zelfstandig rijden en zelfstandig hun energie opwekken.

Daarom zoeken wij elektrotechnici en software engineers die samen autonome features ontwerpen, implementeren en testen. Straks zit jij in een zonneauto die autonoom de World Solar Challenge uitrijdt en de wereldtitel terug naar Eindhoven brengt!

photo: TU Eindhoven / Bart van Overbeeke

Samenwerken aan Human Vehicle Interaction photo: TU Eindhoven / Bart van Overbeeke

Human-vehicle interaction

Human Vehicle Interaction (HVI) omvat alle interactie tussen de gebruiker en de auto, denk aan applicaties op het touchscreen, data op het dashboard, de werking van knopjes en noem het maar op. Als HVI engineer werk je samen met je collega designers en elektro’ers om de interactie tussen de gebruiker en de zonneauto zorgeloos te laten verlopen. Samen bedenk je interessante features die in de auto van de toekomst thuis horen. Daarnaast implementeer jij deze features, waarbij het belangrijk is om zowel de technische aspecten uit te zoeken en te implementeren als te bewaken dat de features uitgewerkt worden zoals ze bedoeld zijn. Met deze features laat jij in Australië aan de wereld zien wat volgens jou de auto van de toekomst is.

Embedded Software

Embedded systemen zijn het hart van de zonneauto, ze zorgen ervoor dat je motoren draaien als je het gaspedaal induwt, je verlichting aangaat als het donker wordt, noem het maar op en er is een chip met software die het regelt. Zonder deze systemen zou de auto veel zwaarder zijn, het lastiger zijn om functies te implementeren en onmogelijk zijn om de auto aan nieuwe eisen aan te passen. Als Embedded Engineer ben jij verantwoordelijk voor deze systemen. Je overlegt veel met collega’s van andere disciplines om alles naadloos op elkaar te laten passen.

Je begint met het bedenken van een architectuur, inventariseert de eisen waar de systemen aan moeten voldoen. Vervolgens start de implementatiefase. In deze periode leer je veel over de werking van de hardware waar de systemen op en mee gaan werken. Eenmaal geïmplementeerd ga je de deelsystemen samen met je collega’s testen op de echte hardware, hier zie je dankzij jouw code de motoren reageren op het gas en rempedaal. Hierna volgt een uitgebreide testfase waarin je test of de zonneauto als geheel voldoet aan alle eisen die je aan het begin gesteld hebt. Tot slot ga je mee naar de RDW keuring om een kenteken te bemachtigen en naar Australië om de wereldtitel te verdedigen!

Dagelijkse scrum om je collega’s up to date te houden

Architectuur is niet alleen abstract, maar heeft ook een praktische kant

Architectuur

Als systeem architect is het jouw taak om een structuur te creëren waarin de enorme taak van het bouwen van een auto wordt uitgesplitst in kleinere taken. Als al deze kleine taken zijn voltooid, dan is de auto klaar! Om dit doel te bereiken zul je samenwerken met systeem architecten van andere disciplines (elke discipline heeft een eigen architect); samen zullen jullie de eisen opstellen waaraan de auto moet voldoen. De auto die je gaat bouwen, wordt opgedeeld in meerdere modules (zoals ophanging en het motorsysteem) en aan jou de taak om te zorgen dat voor elke module eisen worden opgesteld en erop toe te zien dat deze eisen worden gehaald. Hierbij is het erg belangrijk dat afhankelijkheden met andere modules worden meegenomen en daarom zorg je ervoor dat de juiste mensen op het juiste moment samen gaan zitten. Jij hebt dus het overzicht op de componenten die in de auto zitten, wie voor welke component verantwoordelijk is en hoe alle onderdelen samenvallen.

Waar de project manager vooral kijkt naar de planning op het hoogste niveau, kijk jij naar de planning op microniveau. Je houdt de planning binnen je discipline in de gaten en kijkt samen met de engineers welke dag- of weekdoelen kunnen en moeten worden gesteld om het hogere doel te halen. Je ‘managet’ daardoor als het ware een kleine groep engineers binnen het team.

Projectmanagement

Als Projectmanager sta je elke dag voor nieuwe uitdagingen. Natuurlijk is de planning jouw grootste verantwoordelijkheid. Maar een project waarbij alles volgens plan loopt, is een utopie. Jij herkent de ‘bottlenecks’ in het project en, samen met je teamgenoten, zoek jij oplossingen voor problemen die in de weg van jullie doel staan. Je stelt tussendoelen en deadlines op en samen met de architecten bewaak je deze (jij op high-level en de architecten wat meer in detail).

Daarnaast zorg je er als projectmanager voor dat alle neuzen dezelfde kant op staan en de prioriteiten van taken op de juiste manier gesteld zijn. Ook een goede onderlinge samenwerking is cruciaal binnen het team, dus aan jou de taak om de juiste mensen op de juiste taak te zetten om jullie doelen te halen. Discussies en soms wat people management ga je niet uit de weg: het is namelijk jouw persoonlijke doel om het team als een geoliede machine te laten draaien en zo met z’n allen een prachtig resultaat neer te zetten!

Bottlenecks identificeren en aanpakken doe je samen. photo: TU Eindhoven / Bart van Overbeeke

photo: TU Eindhoven / Bart van Overbeeke

Organisatie

Bij het ontwikkelen van een auto komt niet alleen veel technische kennis kijken, maar er is ook organisatorisch talent voor nodig. Als organisatie run je als het ware je eigen startup; doordat wij volledig autonoom opereren krijg je enorm veel vrijheid om het op jouw manier te doen. Van het organiseren van de reis naar Australië tot het vermarketen van de auto, van de inkoop van onderdelen tot het sluiten van grote sponsordeals, als organisatie zorg jij dat alles rondom de auto blijft draaien en dat de engineers zoveel mogelijk kunnen focussen op het ontwerpen en bouwen van de auto. Ben jij enthousiast en niet bang voor een uitdaging? Solliciteer dan nu voor een organiserende rol bij het Solar Team.